Luchtkwaliteit

De lokale luchtkwaliteit, met name rondom de luchthavens, maakt eveneens het voorwerp uit van Europese en nationale/regionale regelgeving. Het introduceren door Belgocontrol van operationele concepten die de taxitijden beperken (bijvoorbeeld de Collaborative Decision Making (CDM) vanaf 2001), de correcte toepassing van de TOBT (Target Off Block Time, die het mogelijk maakt om het aantal vliegtuigen aan de wachtpositie te beperken) en de "sequencing" ter hoogte van de vertrekken draagt bij tot de beperking van de uitstoot van de vliegtuigen aan de grond.

Dankzij de ontwikkelingen van zijn AMS (Airport Movement System) draagt Belgocontrol bij tot de verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Het AMS is erg geavanceerd in de CDM-toepassingen en dankzij het systeem wisselt Belgocontrol realtime informatie uit met de CFMU van EUROCONTROL en met zijn partners die bedrijvig zijn op de luchthaven Brussel-Nationaal. Iedereen beschikt op die manier over de juiste informatie om op het juiste moment de juiste beslissing te nemen om de wachttijden met draaiende motoren, en dus ook de daarmee verbonden vervuilende uitstoot, maximaal te beperken. In vergelijking met het jaar 2000 – vóór de toepassing van CDM – was er in 2010 een verschil merkbaar in de taxitijden van 7931 uur, wat overeenkomt met een vermindering van 33 ton lokaal uitgestoten stikstofoxide (NOx).

Op 29 juni 2010 is Brussel-Nationaal na München de 2e "CDM-luchthaven" geworden.

Jaarverslag 2017  
Video: Onze missie  
Video: Luchtverkeersleiding - De kerntaak