Luchtverkeersleidingsdiensten - ATS

Het gebied waarvoor Belgocontrol ATS (Air Traffic Services) verantwoordelijk is, omvat de Brusselse FIR/UIR tot FL 245 (vluchtniveau 245 = 24500 voeten, ongeveer 8000 meters). Volgens bilaterale overeenkomsten horen daar ook bepaalde delen van het luchtruim van onze buurlanden bij. De verantwoordelijkheid voor het verstrekken van burgerlijke luchtverkeersliedingsdiensten in het luchtruim boven FL 245 werd gedelegeerd aan het Maastricht Upper Area Control centre (MUAC). Brussels ACC beheert ook het luchtruim boven het Groothertogdom Luxemburg tussen FL 145/165 en 245.

De Brusselse FIR/UIR wordt verdeeld in verscheidene subgebieden, gecontroleerd door verschillende units. Het militaire luchtruim wordt beheerd door de Luchtcomponent van de Belgische Defensie.

De volgende TMA's (Terminal Maneuvring Area) en CTR's (Control Tower) worden beheerd door APP (Approach), ACC ( Air traffic Control Center) en TWR (Tower) die zich op de voornaamste luchthavens bevinden.
 

ATC eenheid (naam) Luchtruim gecontroleerd
Brussels ACC Brussels TMA
Brussels APP Brussels TMA
Brussels TWR Brussels CTR
Antwerpen TWR Antwerpen CTR
Liège APP/TWR Liège TMA B & CTR
Charleroi APP/ TWR Charleroi TMA & CTR
Oostende APP/TWR Oostende TMA & CTR

 

 

Luchtverkeersleidingdiensten omvatten drie taken

  • Luchtverkeersleiding : De luchtverkeersleiding bestaat uit een systeem van mensen en uitrustingen die zorgen voor het veilige verloop van vluchten. Luchtverkeersleiders coördineren de bewegingen van het luchtverkeer om te verzekeren dat de vliegtuigen op een veilige afstand van elkaar blijven. Het doel van luchtverkeersleiding is om het risico van botsingen tussen vliegtuigen te minimaliseren en daarbij het aantal vliegtuigen te maximaliseren dat veilig in hetzelfde gebied en op hetzelfde tijdstip kan vliegen. De luchtverkeersleiding wordt opgesplitst in algemene verkeersleiding (ACC), naderingsverkeersleiding (APP) en plaatselijke verkeersleiding (TWR).
  • Vluchtinformatiedienst (FIS) : De vluchtinformatiedienst biedt informatie aan de piloten die belangrijk is voor het veilige en efficiënte verloop van een vlucht, en omvat nuttige gegevens over ander verkeer dat op een koers zit die een botsing kan veroorzaken.

    Vluchtinlichtingen omvatten ook:
    • Meteorologische informatie;
    • Informatie inzake vliegvelden;
    • Informatie inzake mogelijke gevaren voor het vliegverkeer.
  • Opsporings- en reddingsdienst (SAR, Search and Rescue dienst): Het doel van een waarschuwing is om de betrokken autoriteiten te waarschuwen dat een vliegtuig bijstand nodig heeft in de vorm van opsporings- en reddingsdiensten en om deze autoriteiten bij te staan indien nodig.

 
AIM Briefing
 

Jaarverslag 2017  
Video: Het luchtruim - De organisatie