Technologiedomeinen

Communicatie

De enorme hoeveelheid aan lucht/grond en grond/grond vocale en datacommunicatieberichten vereist een geavanceerde en goed onderhouden infrastructuur, communicatiesystemen en netwerken met een hoge performantie. Betrouwbare vocale en datacommunicatie tussen luchtverkeersleidingsectoren onderling en tussen luchtverkeersleiders en piloten zijn van het allergrootste belang voor een veilige en vlotte afhandeling van het luchtverkeer.

Navigatie

Geavanceerde navigatiesystemen (ILS, DVOR/DME, NDB, P-DME, DRDF, enz.) zijn over heel het land en op alle luchthavens aanwezig. Deze systemen worden gebruikt voor en-route navigatie en voor precisie- en non-precisie naderingen en landingen.

Surveillance (radarbewaking)

Er worden radars gebruikt om de positie van het vliegtuig te bepalen in de lucht of op de grond. En-route verkeer in de FIR van Brussel wordt gedekt door de radars van Bertem en St- Hubert, die in Mode S opereren, met een selectieve ondervraging van vliegtuigen. Naderingsradars op Brussel-Nationaal en op de regionale luchthavens van Luik, Oostende en Charleroi worden gebruikt voor het naderingsverkeer. Op Brussel-Nationaal zijn er radars voor de grondbewegingen en multilateratiesystemen operationeel om de positie van het vliegtuig op de grond te bepalen.

ATM Data Processing

Het Automation System, dat zich in ons nationaal luchtverkeersleidingscentrum (CANAC) bevindt, vormt de ruggengraat voor onze CNS/ATM-processen. Het verwerken van elektronische gegevens omvat het behandelen van radargegevens en vliegplannen, de verspreiding van operationele informatie en de weergave van de gegevens op de werkposities van de luchtverkeersleiders. Er is een constante uitwisseling van gegevens tussen Belgocontrol en de CFMU van Eurocontrol en het Maastricht Upper Area Control Center (MUAC) en de naburige luchtverkeersleidingscentra van de buurlanden.

Meteo

Vele systemen en netwerken ( b.v. weerradar, AFTN, …) vormen het draagvlak van de MET processen. Het Met-computersysteem (METSYSTEM) wordt gebruikt voor het ontvangen, verwerken, opnemen en verspreiden van weergegevens. Op alle Belgische luchthavens zijn er verschillende sensoren geïnstalleerd zoals de weerradar, anemometers, barometers, zichtbaarheidsensoren, wolkenmeters, enz. Deze automatische sensoren worden gebruikt om permanent alle relevante parameters van de atmosfeer te meten. De metingen worden gebruikt door de meteorologische waarnemers en voorspellers om weerverslagen en voorspellingen op te stellen.

Jaarverslag 2017  
Video: Technologie - Communicatie, navigatie en radarbewaking  
Video: De radars - De bewaking van het luchtruim  
Technical expertise for air navigation safety   (0.59 Mb)